mak an

zo luitjes

ik ben wat lui
liep ik gister middag te piepen
en dan heb ik het over m’n longen
gister avond was dat alweer goed na een extra puf
goed geslapen en toch niet echt de fut
dat ik doe het vandaag en wie weet de komende dagen wat mak an
met van alles
trouwens ik doe altijd alles mak an
dus er veranderd niet veel
hihi

ik pak veel rust
dat kan ik U verzekeren

herbst-am-see

in de maand van de gein
ff iets anders
taal les

Nederlands is (ook voor buitenlanders) moeilijk te leren, maar weten we ook waarom?
Na het lezen van onderstaand gedicht is het jullie vast duidelijk.Men spreekt van een lot, en verschillende loten, maar ’t meervoud van pot is natuurlijk geen poten.

Zo zegt men ook altijd een vat en twee vaten, maar zult u ook zeggen: een kat en twee katen?

Laatst ging ik vliegen, dus zeg ik : ik vloog.
Maar zeg nou bij wiegen beslist niet: ik woog, want woog is nog altijd afkomstig van wegen
maar is dan ‘ik voog’ een vervoeging van vegen?

Wat hoort er bij ‘zoeken’? Jazeker, ik zocht, en zegt u bij vloeken dus logisch: ik vlocht?
Welnee, beste mensen, want vlocht komt van vlechten.
En toch is ik ‘hocht’ niet afkomstig van hechten.

En bij lopen hoort liep, maar bij kopen geen kiep.
En evenmin zegt men bij slopen ‘ik sliep’.
Want sliep moet u weten, dat komt weer van slapen.
Maar fout is natuurlijk ‘ik riep’ bij het rapen.
Want riep komt van roepen.
Ik hoop dat u ’t weet en dat u die kronkels beslist niet vergeet.
Dus: kwam ik u roepen, dan zeg ik ‘ik riep’.
Nu denkt u: van snoepen, dat wordt dan ‘ik sniep’?
Alweer mis, m’n beste. Maar u weet beslist,

dat ried komt van raden, ik denk dat u ’t wist.
Komt bied dan van baden? Welnee, dat wordt bood.
En toch volgt na wieden beslist niet ‘ik wood’.
‘Ik gaf’ hoort bij geven, maar ‘ik laf’ niet bij leven.
Dat is bijna zo dom als ‘ik waf’ hoort bij weven.

Zo zegt men: wij drinken en hebben gedronken.
Maar echt niet: wij hinken en hebben gehonken.
’t Is moeilijk, maar weet u: van weten komt wist, maar hoort bij vergeten nou logisch vergist?
Juist niet, zult u zeggen, dat komt van vergissen.

En wat is nu goed? U moet zelf maar beslissen:
hoort bij slaan nu: ik sloeg, ik slig, of ik slond?
Want bij gaan hoort: ik ging, niet ik goeg of ik gond.

En noemt u een mannetjesrat nu een rater?
Dat geldt toch alleen bij een kat en een kater.
Je ziet, onze taal beste dames en heren, is, net zoals ik al zei, best moeilijk te leren!

wens ik U een fijne dag

lieve groet

Karel

Auteur: fietszwerver

what about me ?

26 thoughts on “mak an”

  1. Je ziet toch geen hand voor ogen Karel tenminste in Overijssel. Dikke mist. Dus kun je gerust lui zijn. En als ik het zo lees is Nederlands een moeilijke taal. Maar je wordt er mee groot gebracht en je gaat op je gevoel af van klinkt dit of klinkt het niet. Iets met D of DT blijft voor mij moeilijk. Fijne dag Groetjes Anna

  2. goede morgen Karel,
    alweer een pracht diavoorstelling en ja…. Nederlands is en blijft een moeilijke taal,
    zowel voor ons Nederlanders als buitenlanders.
    Hier is het maar grijs, triest en koud weer, denk dat ik de hele dag in huis blijf,
    lieve groetjes Greetje

  3. Hoi karel
    Je krijgt er al nieuwe bij van rob…en ja de taal is en blijft moeilijk zoals ik dat heb bij het duits..
    Blijf ik erg moeilijk vinden maar doe het wel dus zal de andere kant vast wel eens moeten lachen om wat ik typel hihi…groetjes en geniet je dag

  4. Dank voor deze geweldige blog (-: Ik ♥ van de Nederlandse taal. Een tien met een gNiffel, Karel.
    Heel verstandig dat je luistert naar je lichaam! Doe het kalmpjes aan…
    Lieve groet.

  5. Nu wij thuis en als het goed is alleen nog zaterdag de taart op halen…kan ik zaterdag besteden aan hapjes maken.
    En mak an doen. We moeten nog wel eten nu…maar er is geen kliek meer 😉 dus rammel zo nog ffkes met de pannen.
    Wel makkelijk hoor…
    Smakelijk ben ik dus te laat en tukkie is vast al aan de gang…blijft fijne avond over
    mzl

  6. Hoi karel
    Wat was je 1 x vergeten om te lachen of een puf te nemen?
    Staat er niet duidelijk…maar gaat weer de goede kant op en jij stapt weer op de fiets…
    Ha die hulp in de bediening is er meestal wel maar niet van de kleintjes 🙂
    Dochters en manlief zorgen wel dat ik me jarig voel.
    Groetjes en geniet je dag

  7. Tja even goed naar jezelf luisteren zal zeker goed zijn.
    Als je de zeker gevonden hebt is het halve werk al gedaan.
    Ben benieuwd…
    Zo de nieuwe muis werkt en telefoon in orde met goeie instellingen…en beter nog alle overbodige mappen zijn er nu vanaf. Heerlijk als iemand je daarbij kan helpen.
    Fijne avond

Geef een reactie

